2021 February 25 - پنج شنبه 07 اسفند 1399
دانش افزایی فاطمی 11
کد مطلب:3776 گروه: دانش افزایی فاطمی آمار بازدید: 451

دانش افزایی فاطمی 11
آیت الله حسینی قزوینی - 30 دي 1399


  دانلود
امتیاز:
  00:45:54 حجم فیلم: 119 مگابایت





دانلود صوت


ویژه برنامه دانش‌افزایی فاطمی به مناسبت ایام فاطمیه - جلسه یازدهم
با کارشناسی آیت الله حسینی قزوینی

بسم الله الرحمن الرحیم

تاریخ : 30 دی 1399

موضوع: امام جمعه محترم اهل سنت و این همه دروغ و افترا !!؟

ویژه برنامه دانش افزایی فاطمی

فهرست مطالب این برنامه:

امام جمعه محترم اهل سنت و این همه دروغ و افترا !!!

نکته اول: فاطمه زهرا بیمار شد و وفات کرد!!

نکته دوم: صحاح را دیگران درست کرده اند!!

نکته سوم: ابوبکر بر جنازه حضرت زهرا نماز خواند!!

نکته چهارم: علی بن ابیطالب، ابوبکر را خلیفه پیامبر می دانست!!

نکته پنجم: آنچه گفتم در «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» بود!!

شبهه ای تکراری: چرا حضرت علی از همسر خود دفاع نکرد!!؟

1-     عكس العمل تند اميرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر عمر

2-     اميرالمؤمنین (سلام الله علیه) تابع فرمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله)

3-     صبر امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به خاطر حفظ اسلام

4-     چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از زنان مسلمان دفاع نكرد؟

5-     چرا عثمان از زن خودش دفاع نكرد؟

6-     چرا حضرت ابراهيم از همسرش دفاع نكرد؟

آیت الله دکتر حسینی قزوینی:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین الحمدلله و الصلاة علی رسول الله و علی آله آل الله لاسیما علی مولانا بقیة الله و اللعن الدائم علی اعدائهم اعداء الله إلی یوم لقاء الله الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لولا أن هدانا الله

ایام شهادت مظلومانه و جانسوز حضرت صدیقه طاهره را به پیشگاه مقدس مولایمان حضرت بقیة الله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) و همه علاقه مندان به اهلبیت عصمت و طهارت و شما گرامیان تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.

امام جمعه محترم اهل سنت و این همه دروغ و افترا !!!

ما امروز قبل از آغاز سخن کلیپی از یکی از ائمه محترم اهل سنت ایران دیدیم که مطالبی در رابطه با حضرت فاطمه زهرا در نماز جمعه بیان کردند.

افراد مرتباً از داخل و خارج از ایران با ما تماس داشتند و درخواست کردند پاسخ ایشان، مؤدبانه و محترمانه و مستدل و مستند داده شود.

بنده از دوستان می‌خواهم اولین کلیپ را پخش کنند، سپس عزیزان به نوع صحبت ایشان و کیفیت حرف زدن ایشان خوب دقت کنند و ما هم به تدریج صحبت‌های ایشان را یکی پس از دیگری تحلیل می‌کنیم و پاسخ خواهیم داد. ایشان می گوید:

"حضرت فاطمه بعد از وفات پیغمبر اکرم بیمار شد و بعد از شش ماه وفات کرد. حضرت فاطمه شش ماه بعد از وفات پیغمبر اکرم، وفات کرد.

بنده طبق حدیث صحبت می‌کنم، نه اینکه صحابی حرف‌ها و حدیث‌هایی که الآن درست کردند و درست می‌کنند.

اولین تابوت در اسلام برای حضرت فاطمه زهرا دختر پیغمبر اکرم و مادر حسنین و همسر علی بن أبی طالب (رضی الله عنهم اجمعین) ساخته شده است.

حضرت فاطمه زهرا را در تابوت گذاشتند. موقعی که جنازه حاضر شد، گفتند: چه کسی از میان صحابه این لیاقت و جایگاه را در امت اسلامی دارد که نماز جنازه حضرت فاطمه زهرا را بخواند؟!

ابوبکر الصدیق خلیفه مسلمین گفت: علی بن أبی طالب! جلو بایست و نماز جنازه حضرت فاطمه زهرا را تو بخوان!

حضرت علی فرمود: خلیفه رسول الله در میان باشد و علی بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز بخواند؟! تو خلیفه و جانشین رسول الله هستی. تو لایق هستی و این شایستگی و جایگاه و مرتبه و مقام را داری که بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز بخوانی.

بنابراین ابوبکر الصدیق بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز خواندند و حضرت را در جنة البقیع دفن کردند.

این هست آنچه از وفات حضرت فاطمه زهرا در کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» و تمام کتب اهل سنت و کتب شیعه آمده است."

این بزرگوار در این دو دقیقه و اندی صحبت پنج ادعا مطرح کردند یا پنج دروغ و افترا فرمودند. بنده یکی پس از دیگری این دروغ‌ها را مطرح می‌کنم و پاسخ عرض می‌کنم.

نکته اول: فاطمه زهرا بیمار شد و وفات کرد!!

نکته اول اینکه ایشان در قسمت اول گفتند: "حضرت فاطمه زهرا پس از پیغمبر اکرم بیمار شد و بعد از شش ماه وفات کرد."

درست است که حضرت فاطمه زهرا بیمار شدند، اما سؤال اینجاست که چرا بیمار شدند؟!

در کتاب «مرآة العقول» اثر «علامه مجلسی» جلد پنجم می‌نویسد: شهیده بودن حضرت فاطمه زهرا از متواترات است. «قنفذ» غلام عمر بن خطاب در را بر شکم حضرت فاطمه زهرا زد و دو پهلویش شکست و حضرت محسن سقط شد؛

«فمرضت لذلک و توفیت صلوات الله علیها فی ذلک المرض»

حضرت فاطمه زهرا به این خاطر مریض شد و به سبب این بیماری از دنیا رفت.

مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول، نویسنده: مجلسی، محمد باقر بن محمد تقی، محقق / مصحح: رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 5، ص 318، ح 2

نکته دوم: صحاح را دیگران درست کرده اند!!

نکته دوم این است که ایشان می گوید: "طبق حدیث صحبت می‌کنم، نه این صحاح که درست کرده‌اند!"

ما نمی‌دانیم مراد ایشان کدام حدیث است. چرا ایشان از این احادیث اسم نمی‌برند؟! ایشان می گویند صحاح را درست کرده‌اند، اما ای کاش ایشان از این صحاح نام می‌بردند.

مراد ایشان کدام صحاح است؟! آیا مراد صحاح سته است که درست کرده‌اند که به او اعتراض می‌کند؟!

نکته سوم: ابوبکر بر جنازه حضرت زهرا نماز خواند!!

نکته سوم اینکه چه کسی لیاقت دارد نماز بر جنازه حضرت فاطمه زهرا بخواند!؟ تمام فقهای ما اتفاق نظر دارد بر اینکه حتماً باید معصوم بر جنازه معصوم نماز بخواند. مرحوم آیت الله العظمی خوئی می‌فرماید:

«لما ورد فی غیر واحد من الروایات من أن المعصوم لا یغسله إلا معصوم»

کتاب الطهارة، نویسنده: السید الخوئی، ج 8، ص 142، باب المسألة السابقة مورد الخلاف وفی‌ها أقوال ثلاثة

معصوم را جز معصوم نمی‌تواند غسل دهد، جز معصوم نمی‌تواند بر او نماز بخواند. ما در این زمینه بیش از پنجاه روایت داریم.

دوستان می‌توانند کتاب «کافی» جلد اول صفحه 459 و جلد سوم صفحه 159، کتاب «تهذیب الأحکام» جلد اول صفحه 440، کتاب «استبصار» جلد اول صفحه 198، کتاب «من لا یحضره الفقیه» جلد اول صفحه 142 و ده‌ها کتاب شیعه مراجعه کنند.

عقیده شیعه بر این است که معصوم را جز معصوم نمی‌تواند غسل دهد و جز معصوم نمی‌تواند بر جنازه او نماز بخواند. حضرت فاطمه زهرا طبق آیه تطهیر معصوم است و حتماً باید معصوم که امیرالمؤمنین باشد، بر جنازه آن بزرگوار نماز بخواند.

نکته چهارم: علی بن ابیطالب، ابوبکر را خلیفه پیامبر می دانست!!

نکته چهارم این است که ایشان گفتند: "ابوبکر به علی گفت: جلو شو و نماز بخوان. علی بن أبی طالب فرمود: تا زمانی که خلیفه رسول الله باشد، علی نماز بخواند؟ تو خلیفه و جانشین رسول الله هستی. بنابراین ابوبکر الصدیق بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز خواندند و حضرت را در جنة البقیع دفن کردند."

ایشان در این جمله سه دروغ و بهتان بیان کردند. مورد اول دروغ و بهتان به ابوبکر است که به امیرالمؤمنین فرمود: جلو بایست و نماز بخوان!

کدام کتاب؟! کدام حدیث؟! کدام روایت؟! ایشان یک روایت جعلی و ضعیف به ما نشان بدهد. چرا ایشان همینطور هوایی ادعا می‌کند؟!

بهتان دوم به امیرالمؤمنین است که به ابوبکر فرمود: خلیفة رسول الله نماز بخواند. طبق عبارت «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» امیرالمؤمنین تا شش ماه با ابوبکر بیعت نکرده بودند.

«ولم یکنْ یبَایعُ تِلْک الْأَشْهُرَ»

الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 4، ص 1549، ح 3998

اگر امیرالمؤمنین، ابوبکر را خلیفه پیغمبر اکرم می‌دانست، باید با او بیعت می‌کرد. بازهم در کتاب «صحیح مسلم» آمده است:

«ولم یکنْ بَایعَ تِلْک الْأَشْهُرَ»

صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 3، ص 1380، ح 1759

اگر ایشان یک مدرک ولو ضعیف بیاورد که امیرالمؤمنین به ابوبکر گفت: تو خلیفه مسلمین و جانشین پیغمبر اکرم هستی، ما به ایشان بهترین جایزه را می‌دهیم.

نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که ایشان که ادعا می‌کند امیرالمؤمنین به ابوبکر فرمود: تو خلیفه مسلمین هستی و برو جلو و نماز بخوان، برخلاف آن چیزی است که در کتاب «صحیح مسلم» آمده است.

عزیزان دقت کنند در کتاب «صحیح مسلم» از قول خلیفه دوم خطاب به علی بن أبی طالب و «عباس» مطلبی نقل شده است. وقتی ابوبکر گفت من ولی رسول الله هستم، فرمایش علی بن أبی طالب و «عباس» این بود:

«فَرَأَیتُمَاهُ کاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا»

ابوبکر دروغگو، گنهکار، حیله گر و خائن است.

صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار

إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 3، ص 1378، ح 1757

آیا فرمایش حضرتعالی که می‌فرمایید: "علی بن أبی طالب فرمود تو خلیفه مسلمین هستی، برو بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز بخوان" این است؟!

دروغ سوم ایشان این است که ادعا می‌کنند ابوبکر بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز خواندند. این هم دروغ بزرگ دیگری است. شما یک روایت جعلی و ضعیف بیاورید مبنی بر اینکه ابوبکر بر جنازه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) نماز خوانده باشد.

نکته پنجم: آنچه گفتم در «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» بود!!

نکته پنجم که مهم‌ترین مسئله است، این است که ایشان می‌گوید: "این هست آنچه از وفات حضرت فاطمه زهرا در کتاب «صحیح بخاری» و «صحیح مسلم» و تمام کتب اهل سنت و کتب شیعه آمده است."

اولاً این ادعا افترا به «بخاری» و «مسلم» است که قضیه نماز حضرت فاطمه زهرا را نقل می‌کند. در کتاب «صحیح بخاری» وارد شده است:

«فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ فَهَجَرَتْ أَبَا بَکرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتی تُوُفِّیتْ»

الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 3، ص 1126، ح 2926

در روایت دیگر آمده است:

«فَلَمَّا تُوُفِّیتْ دفن‌ها زَوْجُهَا عَلِی لَیلًا، وَلَمْ یؤْذِنْ بِهَا أَبَا بَکرٍ وَصَلَّی عَلَیهَا»

وقتی حضرت فاطمه زهرا از دنیا رفت، همسرش علی او را شبانه دفن کرد و به ابوبکر خبر ندادند

و علی بن أبی طالب بر او نماز خواند.

صحیح البخاری، الکتاب: الجامع الصحیح المختصر، المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، الناشر: دار ابن کثیر، الیمامة – بیروت، الطبعة الثالثة، 1407 – 1987، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا أستاذ الحدیث وعلومه فی کلیة الشریعة - جامعة دمشق، ج 5، ص 139، ح 4240

همچنین در کتاب «صحیح مسلم» نقل شده است:

«فلما تُوُفِّیتْ دفنها زَوْجُهَا عَلِی بن أبی طَالِبٍ لَیلًا ولم یؤْذِنْ بها أَبَا بَکرٍ وَصَلَّی علیها عَلِی»

وقتی حضرت فاطمه زهرا از دنیا رفت، همسرش علی او را شبانه دفن کرد و به ابوبکر خبر ندادند و علی بن أبی طالب بر او نماز خواند.

صحیح مسلم، اسم المؤلف: مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ج 3، ص 1380، ح 1759

همچنین در کتاب «عمدة القاری شرح صحیح بخاری» جلد هفدهم هم آمده است:

«(ولم یؤذن بها أبا بکر) أی: ولم یعلم بوفاتها أبا بکر»

طبق این روایت «لم یؤذن» به معنای این است که به ابوبکر اعلام نکردند.

«قوله: (وصلی علیها) أی: صلی علی، رضی الله تعالی عنه، علی فاطمة»

عمدة القاری شرح صحیح البخاری، اسم المؤلف: بدر الدین محمود بن أحمد العینی، دار النشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت، ج 17، ص 259، ح 4241

ایشان از طرفی هم به کتب شیعه بهتان زده‌اند. مشاهده کنید در کتاب «علل الشرایع» اثر «مرحوم شیخ صدوق» متوفای 381 هجری به صراحت نقل شده است که حضرت فاطمه زهرا فرمودند:

«وَ لَا یحْضُرَنَّ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ وَ أَعْدَاءِ رَسُولِهِ لِلصَّلَاةِ عَلَی أَحَد»

کسی از دشمنان خداوند و پیغمبر اکرم در نماز من حضور پیدا نکنند.

عبارتی که ایشان آورده‌اند و به کتب شیعه نسبت داده‌اند، کاملاً خلاف است. این در حالی است که امیرالمؤمنین فرمود:

«وَ اللَّهِ لَقَدْ أَوْصَتْنِی أَنْ لَا تَحْضُرَا جَنَازَتَهَا وَ لَا الصَّلَاةَ عَلَیهَا»

به خدا سوگند حضرت فاطمه زهرا وصیت کرد که این دو نفر در جنازه و نماز حضرت فاطمه زهرا حضور پیدا نکنند.

«وَ مَا کنْتُ الَّذِی أُخَالِفُ أَمْرَهَا وَ وَصِیتَهَا إِلَی فِیکمَا»

من هرگز برخلاف وصیت وصیت فاطمه زهرا عمل نمی‌کنم.

علل الشرائع‏؛ نويسنده: ابن بابويه، محمد بن على‏، تاريخ وفات مؤلف: 381 ق‏، ناشر: كتاب فروشى داورى‏، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1385 ش / 1966 م‏، نوبت چاپ: اول، ج 1، ص 188 و 189، ح 2

مشاهده کنید در کتاب «المصنف عبدالرزاق صنعانی» جلد سوم به صراحت نقل شده است:

«أن فاطمة بنت النبی دفنت باللیل قال فر بها علی من أبی بکر أن یصلی علیها کان بینهما شیء»

حضرت فاطمه دختر رسول الله را شبانه دفن کرد و علی بن أبی طالب با این کار خواست از نماز خواندن ابوبکر بر جنازه حضرت زهرا فرار کند.

المصنف، اسم المؤلف: أبو بکر عبد الرزاق بن همام الصنعانی، دار النشر: المکتب الإسلامی - بیروت - 1403، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حبیب الرحمن الأعظمی، ج 3، ص 521، ح 6554

در روایت بعدی آمده است:

«اوصته بذلک»

حضرت فاطمه زهرا به این کار وصیت کرده بود.

المصنف، اسم المؤلف: أبو بکر عبد الرزاق بن همام الصنعانی، دار النشر: المکتب الإسلامی - بیروت - 1403، الطبعة: الثانیة، تحقیق: حبیب الرحمن الأعظمی، ج 3، ص 521، ح 6555

همچنین در کتاب «تأویل مختلف الحدیث» اثر «ابن قتیبه دینوری» آمده است:

«وَأَوْصَتْ أَنْ تُدْفَنَ لَيْلًا، لِئَلَّا يَحْضُرَهَا، فَدُفِنَتْ لَيْلًا»

حضرت فاطمه زهرا وصیت کرد شبانه دفن شود، به جهت اینکه آنها در نماز حضرت حضور پیدا نکنند.

تأويل مختلف الحديث؛ المؤلف: أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري (المتوفى: 276هـ)، الناشر: المكتب الاسلامي - مؤسسة الإشراق، الطبعة: الطبعة الثانية- مزيده ومنقحة 1419هـ - 1999م؛ ج1، ص 427، ح 50

همچنین آقای «ابن بطال» در کتاب «شرح صحیح بخاری» جلد سوم به صراحت می‌گوید:

«ودفن علی بن أبی طالب زوجته فاطمة لیلاً، فَرَّ بِهَا من أبی بکر أن یصلی علیها، کان بینهما شیء»

علی بن أبی طالب همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد، زیرا خواست با این کار ابوبکر هرگز در نماز ایشان حاضر نشود.

شرح صحیح البخاری، اسم المؤلف: أبو الحسن علی بن خلف بن عبد الملک بن بطال البکری

القرطبی، دار النشر: مکتبة الرشد - السعودیة / الریاض - 1423 هـ - 2003 م، الطبعة: الثانیة، تحقیق: أبو تمیم یاسر بن إبراهیم، ج 3، ص 325، ح 74

پس این به اصطلاح عالم اهل سنت، پنج نکته دروغ و افترا و بهتان و خلاف واقع را بیان فرمودند. نکته آخر این است که ایشان با این کار به شعور مخاطبین خود بی احترامی کرده است.

قطعاً اهل سنت همه می‌دانند که حضرت فاطمه زهرا بر ابوبکر غضبناک بود و تا آخر عمر با او حرف نزد و علی بن أبی طالب بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز خواند.

مستمعین ایشان حتماً بارها از کتاب «صحیح بخاری» شنیده‌اند که علی بن أبی طالب بر جنازه حضرت فاطمه زهرا نماز خواند و اجازه نداد کسی بر جنازه آن بزرگوار نماز بخواند.

اگر ایشان واقعاً آمادگی علمی دارد، ما آماده هستیم مناظره علمی دوستانه با ایشان داشته باشیم.

اگر واقعاً ایشان حرفی برای گفتن دارند و برای ادعاهای دروغی که مطرح کرده‌اند دلیل و مدرک و روایت و حدیثی دارند، در اینجا بیان کنند تا ما آن را در «شبکه جهانی حضرت ولی عصر» و فضای مجازی منتشر کنیم.

شبهه ای تکراری: چرا حضرت علی از همسر خود دفاع نکرد!!؟

نکته دیگر این است که وهابیت هرسال یکی از شبهات را مطرح می‌کنند و ما هم پاسخ می‌دهیم. آن‌ها بازهم سال بعد شبهه را تکرار می‌کنند و ما هم ناگزیر هستیم سال بعد هم آن را تکرار کنیم. آن شبهه این است که چرا حضرت علی (علیه السلام) از همسر خود دفاع نکردند.

وقتی عمر بن خطاب و همراهانش به خانه علی بن أبی طالب هجوم آوردند و حضرت فاطمه زهرا را مورد ضرب قرار دادند و تازیانه زدند و پهلو و سینه‌اش را زخمی کردند، چرا امیرالمؤمنین عکس العملی نشان ندادند؟!

1- عكس العمل تند اميرالمؤمنین (سلام الله علیه) در برابر عمر

در اینجا بنده ناگزیرم چند نکته را عرض کنم. اولین مطلبی که نشان می‌دهم، از کتاب «سلیم بن قیس هلالی» است.ما قبلاً هم گفتیم که این کتاب ازدیدگاه بزرگان ما اعم از«مرحوم نعمانی» تا آیت الله العطمی خوئی بر صحت این کتاب اتفاق نظر دارند.

بزرگان شیعه کتاب «سلیم بن قیس» را یکی از کتاب‌های معتبر و از اصول معتمد و مأوّل شیعه معرفی کردند. در این کتاب چنین تعبیر شده است که وقتی عمر بن خطاب و همراهانش وارد خانه امیرالمؤمنین شدند؛

«فَوَثَبَ عَلِی ع فَأَخَذَ بِتَلَابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَ وَجَأَ أَنْفَهُ وَ رَقَبَتَهُ وَ هَمَّ بِقَتْلِه»

امیرالمؤمنین برخاست و از کمربند خلیفه دوم گرفت و او را به زمین زد و با مشت بینی و گردن او را مورد ضرب و شتم قرار داد و تصمیم گرفت او را بکشد.

«فَذَکرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ مَا أَوْصَاهُ بِه»

سپس به یاد وصیت پیغمبر اکرم نسبت به خودشان افتاد.

رسول گرامی اسلام به امیرالمؤمنین وصیت فرموده بود بعد از من نسبت به ظلمی که در حق تو و دخترم می‌کنند، صبر و تحمل کن، زیرا صلاح اسلام و مسلمین در او هست.

«فَقَالَ وَ الَّذِی کرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یا ابْنَ صُهَاک لَوْ لا کتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَ عَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَی رَسُولُ اللَّهِ‌ص لَعَلِمْتَ أَنَّک لَا تَدْخُلُ بَیتِی»

امیرالمؤمنین فرمود: یابن الصهاک! قسم به خدایی که محمد را به نبوت مکرم نمود، اگر عهد پیغمبر اکرم نبود می‌دانستی که جرئت وارد شدن به خانه مرا نداشتی.

«فَأَرْسَلَ عُمَرُ یسْتَغِیثُ فَأَقْبَلَ النَّاسُ حَتَّی دَخَلُوا الدَّارَ وَ ثَارَ عَلِی ع إِلَی سَیفِه»

خلیفه دوم استغاثه کرد و فریاد برآورد، مردم هم آمدند و خلیفه دوم را از دست امیرالمؤمنین نجات دادند.

کتاب سلیم بن قیس الهلالی، نویسنده: هلالی، سلیم بن قیس، محقق / مصحح: انصاری زنجانی

خوئینی، محمد، ج 2، ص 586، باب الحدیث الرابع

آقای «آلوسی» متوفای 1270 هجری که سلفی المذهب هست، در کتاب «تفسیر روح المعانی» جلد سوم صفحه 124 این مطلب را از قول شیعه مطرح کرده است.

این یک مسئله‌ای است که اهل سنت هم می‌دانند که این قضیه در کتب شیعه بوده است و به آن معتقد هستند و در این مباحث احتیاج به تقیه نیست که شیعه این مطلب را از مردم مخفی کند.

2- اميرالمؤمنین (سلام الله علیه) تابع فرمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله)

«سید رضی» در کتاب «خصائص الائمة» صفحه 73 در خصوص وصیت پیغمبر اکرم نقل می‌کند که رسول گرامی اسلام به امیرالمؤمنین فرمودند: بعد از من بر تو و دخترم ظلم‌ها خواهد شد.

«وَ عَلَیک بِالصَّبْرِ عَلَی مَا ینْزِلُ بِک مِنْهُمْ حَتَّی تَقْدَمَ عَلَی»

من شما را به صبر و تحمل دعوت می‌کنم تا نزد من بیایید.

خصائص الأئمة عليهم السلام، نويسنده: شريف الرضي، محمد بن حسين‏، محقق / مصحح: امينى، محمد هادى‏، ص 73، باب قطعة من الأخبار المروية في إيجاب ولاء أمير المؤمنين ع و شي‏ء من أخبار زهده في الدنيا

بنابراین ما می‌بینیم که امیرالمؤمنین طبق وصیت رسول گرامی اسلام تحمل کردند.

3- صبر امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) به خاطر حفظ اسلام

حال در خصوص اینکه چرا حضرت صبر کردند، آقای «ابن عبدالبر» در کتاب «الإستیعاب» که یکی از کتب

معتبر تراز اول اهل سنت در شرح حال صحابه هست مطلبی نقل می‌کند.

ایشان وقتی شرح حال «رفاعة بن رافع» را نقل می‌کند، از قول امیرالمؤمنین نقل می‌کند که فرمود:

«وأیم الله لولا مخافة الفرقة وأن یعود الکفر ویبوء الدین لغیرنا»

قسم به خدا اگر بیم این را نداشتم که در میان امت اسلامی تفرقه ایجاد می‌شود و کفر برمی گردد و دین نابود می‌شود، حکومت را تغییر می‌دادم.

«فصبرنا علی بعض الألم ثم لم نر بحمد الله إلا خیرا ثم وثب الناس»

الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، اسم المؤلف: یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد آلبر، دار النشر: دار الجیل - بیروت - 1412، الطبعة: الأولی، تحقیق: علی محمد البجاوی، ج 2، ص 497، ح 774

مراد امیرالمؤمنین این است که قیام من در برابر هیئت حاکمه موجب تفرقه می‌شود. بعد از رسول گرامی اسلام، منافقین به دنبال این بودند تا اسلام را از بین ببرند. منافقین کسانی هستند که یک سوم آیات قرآن کریم در خصوص آنها و نفاق آنهاست.

کتابی در مصر تحت عنوان «النفاق و المنافقون فی القرآن» نوشته شده است. نویسنده در این کتاب می‌گوید: ده جزء از قرآن کریم در رابطه با نفاق و منافقین است.

منافقین به دنبال فرصت می‌گشتند. یهودیان ضربه خورده به دنبال فرصت می‌گشتند. مسیحی‌های ضربه خورده به دنبال فرصت می‌گشتند.

همچنین از طرف غرب، حکومت روم به دنبال فرصت بود تا اسلام را از بین ببرد. از طرف شرق هم حکومت ایران به دنبال از بین بردن اسلام بود.

اگر امیرالمؤمنین قیام می‌کردند و عده‌ای به طرفداری از امیرالمؤمنین و عده‌ای به طرفداری از هیئت حاکمه برمی خاستند، این درگیری باعث کشته شدن تعداد زیادی از صحابه می‌شد و دشمنان اسلام دست به دست هم داده و اسلام را نابود می‌کردند.

بنابراین امیرالمؤمنین می‌فرماید: قسم به خدا اگر ترس تفرقه و برگشت کفر و نابودی دین نبود، حکومت را تغییر می‌دادم و آنها را از بین می‌بردم و خودم در رأس حکومت قرار می‌گرفتم.

4- چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) از زنان مسلمان دفاع نكرد؟

نکته بعدی در اینجا این است که آیا شجاعت امیرالمؤمنین بالاتر هست و غیرت مردانگی قوی‌تری دارد یا رسول گرامی اسلام؟!

در کتاب «الإصابة فی تمییز الصحابة» اثر «ابن حجر عسقلانی» جلد هفتم حدیث شماره 11336روایتی در رابطه با شکنجه «عمار» و مادرشان «سمیه» و «یاسر» مطلبی نقل شده است. «ابوجهل» آن‌ها را شکنجه می‌داد؛

«وطعنها فی قبلها فماتت»

بنده از ترجمه این عبارت معذورم. کفار «سمیه» را با وقیح‌ترین شکنجه‌ها به شهادت رساندند.

«فکانت أول شهیدة فی الإسلام»

همچنین پدر او را هم شکنجه می‌کردند. رسول گرامی اسلام از کنار آنها رد می‌شد و می‌فرمود:

«صبرا یا آل یاسر موعدکم الجنة»

آل یاسر صبر کنید، وعده شما بهشت است.

الإصابة فی تمییز الصحابة، اسم المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی الشافعی، دار النشر: دار الجیل - بیروت - 1412 - 1992، الطبعة: الأولی، تحقیق: علی محمد البجاوی، ج 7، ص 712، ح 11336

مگر برای رسول گرامی اسلام «سمیه» با حضرت خدیجه تفاوتی داشت؟! آیا «یاسر» با فرزندان رسول گرامی اسلام برای حضرت فرقی داشت؟! آن‌ها هم مسلمان بودند و به خاطر اسلام شکنجه‌ها را تحمل می‌کردند.

چرا رسول گرامی اسلام در آنجا از مسلمانان دفاع نکردند؟! به جهت اینکه حضرت نیرویی نداشتند و امکاناتی برایشان فراهم نبود.

اگر حضرت می‌خواستند با مسلمانان اندک در برابر کفار قریش بایستد، همین تعداد اندکی که مسلمان شده بودند، از بین می‌رفتند.

5- چرا عثمان از زن خودش دفاع نكرد؟

ما در برابر این ادعای آقایان پاسخ دیگری هم بیان می‌کنیم. آقایان ادعا می‌کند که چرا امیرالمؤمنین نسبت به ضرب و شتم حضرت فاطمه زهرا عکس العملی از خود نشان نداد و این با غیرت مردانگی سازگار نیست.

جوابی که ما به این آقایان عرض می‌کنیم، در خصوص خلیفه سوم است زمانی که در محاصره بود. در کتاب «تاریخ طبری» نقل شده است که وقتی مسلمانان به خانه عثمان هجوم آوردند، همسر عثمان هم در آنجا بود. مسلمانان نسبت به همسر عثمان وقیح‌ترین عبارات را به کار بردند و گفتند:

«إنها لکبیرة العجیزة»

تاریخ الطبری، اسم المؤلف: لأبی جعفر محمد بن جریر الطبری، دار النشر: دار الکتب العلمیة – بیروت، ج 2، ص 676، باب ذکر الخبر عن قتله وکیف قتل

این تعبیر به قدری وقیح است که اصلاً بنده نمی‌توانم آن را ترجمه کنم. دوستان به کتاب لغت مراجعه کنند. مردم جلوی عثمان به بدن همسر او دست می‌زنند و وقیحانه جسارت می‌کنند، اما عثمان هیچ دفاعی نمی‌کند.

همچنین وقتی «نائله» می‌خواهد از عثمان دفاع کند، او را می‌زنند به طوری که انگشتانش قطع می‌شود.

چرا عثمان از همسرش دفاع نکرد؟! چرا عثمان از خودش دفاع نکرد؟! آیا غیرت مردانگی اقتضا نمی‌کرد که او از همسرش دفاع کند؟! نهایت او کشته می‌شد علی رغم اینکه کشته هم شد.

چه بهتر که وقتی همسر او را این چنین مورد هجمه قرار دادند و به او اهانت وقیح ناموسی کردند و دست همسرش را قطع کردند، بلند می‌شد و از همسرش دفاع می‌کرد. در نتیجه می‌گفتند عثمان در آخرین لحظه زندگی‌اش با نهایت رعایت غیرت مردانگی از همسرش دفاع کرد!

همین تعبیر در کتاب «الکامل لابن اثیر» هم آمده است:

«فغمز أوراکها وقال إنها لکبیرة العجز وضرب عثمان فقتله»

الکامل فی التاریخ، اسم المؤلف: أبو الحسن علی بن أبی الکرم محمد بن محمد بن عبد الکریم الشیبانی، دار النشر: دار الکتب العلمیة - بیروت - 1415 هـ، الطبعة: ط 2، تحقیق: عبد الله القاضی، ج 3، ص 68، باب ذکر مقتل عثمان

همه این روایات نشانگر این است که این افراد جلوی چشم عثمان به همسرش جسارت کردند. حال ما کاری نداریم این افراد چه کسانی بودند.

این افراد مسیحی و یهودی نبودند، بلکه همان کسانی بودند که ادعای مسلمانی می‌کردند و نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند. این افراد از طیف همان کسانی بودند که در کربلا امام حسین را شهید کردند.

حال ما نمی‌خواهیم مقایسه کنیم، اما قطعاً غیر مسلمانان این کار را نکردند. اگر غیر مسلمانان هم این کار را کردند، مسلمانان و صحابه‌ای که در مدینه بودند چرا نیامدند از همسر عثمان خلیفه سوم خودشان دفاع کنند؟!

مسائلی که مطرح شد در این زمینه بسیار مهم است، اما من نمی‌خواهم بیشتر از این توضیح بدهم.

شخصی ادعا کرده است امیرالمؤمنین فرموده است کسی که غیرت ندارد، در او خیری نیست. حال این افراد نسبت به عثمان هم به ما پاسخ بدهند.

6- چرا حضرت ابراهيم از همسرش دفاع نكرد؟

مشاهده کنید در کتاب «صحیح بخاری» نسبت به حضرت ابراهیم (علیه السلام) چه تعبیری به کار رفته است. حضرت ابراهیم با همسرشان «ساره» از محلی عبور می‌کردند که در راه به جباری از جبابره برخورد می‌کنند. به جبار خبر داده بودند مردی از اینجا می‌رود که همراه او زنی هست.

معمولاً قضیه به این صورت بود که هرکسی به مسافرت می‌رفت، اگر زن و همسری داشت او را مورد تجاوز قرار می‌داد. سؤال کردند:

«یا إِبْرَاهِیمُ من هذه آلتی مَعَک»

ای ابراهیم! زنی که همراه توست، چه کسی هست؟

«قال أُخْتِی»

حضرت ابراهیم فرمود: خواهرم است.

الجامع الصحیح المختصر، اسم المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، دار النشر: دار ابن کثیر, الیمامة - بیروت - 1407 - 1987، الطبعة: الثالثة، تحقیق: د. مصطفی دیب البغا، ج 2، ص 772، ح 2104

آقایانی که ادعا می‌کنید علی بن أبی طالب فرموده است هرکسی غیرت ندارد خیری در او نیست، اینجا هم می‌توانید ادعا کنید که حضرت ابراهیم نسبت به همسرش بی تفاوت است؟!

جبار دستور داد همسر حضرت ابراهیم را از حضرت جدا کردند و نزد او بردند. جبار تصمیم گرفت به همسر حضرت ابراهیم دست درازی کند، اما عنایت الهی شامل حال حضرت ابراهیم شد، جبار دستش خشکید و نتوانست به «ساره» جسارت کند.

این روایات همگی نشان می‌دهد که این قضایا کاملاً اتفاق افتاده است. جالب این است که آقای «ابن حجر عسقلانی» در کتاب «فتح الباری» جلد ششم چنین تعبیری دارد:

«کان من دین ذلک الملک أن لا یتعرض الا لذوات الأزواج»

دین پادشاه جبار این بود که به زنانی که همسر دارند، تجاوز کند.

«أن إبراهیم أراد دفع أعظم الضررین بارتکاب أخفهما وذلک أن اغتصاب الملک إیاها واقع لا محالة لکن إن علم أن لها زوجا فی الحیاة حملته الغیرة علی قتله واعدامه أو حبسه واضراره بخلاف ما إذا علم أن لها أخا»

حضرت ابراهیم دید که اگر بگوید همسر اوست، حضرت ابراهیم را به خاطر دفاع از همسرش می‌کشند. حضرت گفت او خواهرم هست تا نستجیر بالله اگر همسرش مورد تجاوز قرار گرفت، خودش سالم بماند.

آیا این انصاف است که ما این چرندیات را نسبت به حضرت ابراهیم خلیل الرحمان را در «صحیح بخاری» که به قول آقایان صحیح‌ترین کتاب بعد از قرآن کریم هست، بیاوریم؟! ایشان به صراحت می‌گوید:

«من کانت متزوجة لا یقربها حتی یقتل زوجها»

اگر حضرت می‌گفت که او زن من هست، اول حضرت را می‌کشتند سپس به همسر او تجاوز می‌کردند.

فتح الباری شرح صحیح البخاری، اسم المؤلف: أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل العسقلانی

الشافعی، دار النشر: دار المعرفة - بیروت، تحقیق: محب الدین الخطیب، ج 6، ص 393، ح 3179

طبق این روایت حضرت ابراهیم خود را کنار می‌کشد و ادعا می‌کند که من همسر او نیستم و نستجیر بالله همسرش را به آنجا می‌فرستد.

خدا می‌داند نقل کردن این روایات برای ما شرم آور است. انسان خجالت می‌کشد این روایات را نقل کند،

مخصوصاً از شرحی که آقای «ابن حجر عسقلانی» در اینجا در رابطه با قضیه حضرت ابراهیم بیان می‌کند.

آیا حضرت ابراهیم نستجیر بالله غیرت مردانگی نداشت تا از همسرش دفاع کند و کشته شود؟! آیا این بهتر بود یا اینکه حضرت ابراهیم برای حفظ جانش نستجیر بالله همسرش را برای کار خلاف شرع و خلاف عفت پیش حاکم جبار بفرستد.

این‌ها مباحثی است که ما می‌بینیم در صحیح‌ترین کتب عزیزان اهل سنت ما آمده است. همین تعابیر در «کتاب مقدس سفر پیدایش» باب 12 آیه 10 تا 20 نقل شده است.

این در حقیقت خلاصه‌ای از شبهه بود که به صورت فشرده جواب داده شد. البته جواب‌های زیاد دیگری هم هست با این مضمون: "چرا امیرالمؤمنین از همسرش دفاع نکرد" یا "چرا حضرت از حق مسلم خود که امامت و خلافت الهی بود، دفاع نکرد".

امیرالمؤمنین در کتاب «نهج البلاغه» خطبه دوم و خطبه سوم و خطبه شصت و دو و خطبه صد و هفتاد و دو این مسائل را مطرح کرده است. همه عزیزان را به خداوند بزرگ می‌سپاریم و توفیقات همگان را از خداوند منّان خواهانیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



* اسم:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی: